Tillbaka

Ogenomtänkt vallöfte av Alice Bah Kuhnke

Miljöpartiets förstanamn i valet till Europaparlamentet, Alice Bah Kuhnke, lovar att hon inte ska flyga fram och tillbaka till Bryssel, utan att hon ska bosätta sig i Bryssel för sitt jobb i EU-parlamentet och sedan ta tåget hem till Sverige för att träffa sina väljare. Redan för något år sedan bestämde hon sig för att sluta flyga.

Det är ett ogenomtänkt vallöfte och hon kommer att tvingas bryta det. Det kommer att vara bra för henne själv och för hennes väljare.

Jag flög till Bryssel förra veckan. Att flyga är idag det enda vettiga sättet att delta i aktiviteter i Bryssel i jobbet. Någon enstaka gång skulle man kunna ta tåget. Men för alla normala möten måste man flyga. Man tar ett tidigt plan, Bryssel Airlines från Bromma klockan 06.55 eller SAS från Arlanda klockan 07.05. Sedan tar flyget drygt två timmar. Man hinner till möten som börjar klockan 10.00, men inte till möten som bör 9.00. För så tidiga möten måste man flyga ner kvällen innan och övernatta på hotell.

Jag hade ett möte första dagen som började vid lunchtid och pågick hela eftermiddagen. Andra dagen hade jag möten 10.00 till 17.00. Jag hann inte ta SAS-planet 18.10 hem till Stockholm, utan måste vänta till 20.45 och var hemma nära midnatt. Första dagen fick jag gå upp klockan 4.30 för att hinna ta flygbussen. Två långa arbetsdagar och på slutet flera timmars trist väntan på Zaventems flygplats.

Morgonplanen till Bryssel är fulla med folk som ska på möten. Regeringstjänstemän, handläggare från olika statliga verk och myndigheter, folk från organisationer och företag som behöver resa till Bryssel för att påverka eller delta i olika arbetsgrupper och projekt. Bryssel är vår andra huvudstad. Svenskar måste finnas på plats. Annars lämnar vi över inflytande och beslutanderätt till de som bor nära – tyskar, holländare, belgare, fransoser och än så länge också britter. För bioenergibranschen är det riskabelt. Vi vet att det behövs svenskar och finländare på plats för att tillföra kompetens och erfarenhet om det vi håller på med. En holländare vet normalt inte mycket om skogsbruk och biobränslen.

Om alla ska ta tåget och det anses fult att flyga till Bryssel kommer periferin i Europa att få mindre att säga till om, och de som kan ta tåget i EU:s centrala delar kommer att få ökad makt. Det är enkel geografisk logik.

På planet ner till Bryssel hamnade jag bredvid en ung man med ett färgrikt band kring ena handleden. Bandet såg ut som en flagga, och jag frågade varifrån han kom. Det visade sig att han bodde i en mellansvensk småort, men flaggan på hans handled var Kongos. Nu var han på väg att hälsa på sin fru i Uganda, som han inte sett på ett helt år. Han är en av de många tusen nyanlända, på flykt från ett Kongo i inbördeskrig, som fått en fristad i en svensk småort. Han kom hit för fyra år sedan; nu jobbar han fyra dagar i veckan i ett restaurangkök, läser SFI två dagar och försöker samtidigt ta körkort.

Från sin skolgång i Kongo och Uganda har han flytande kunskap i både franska och engelska. Det kommer säkert att utmärkt för honom i Sverige, men han behöver återförenas med sin fru. Nu hade han sparat ihop pengar till biljett för att få träffa henne. För bara 4 500 kronor hade han fixat resan med flyg, tur och retur till Entebbe via Bryssel, billig eftersom han köpte den i mycket god tid.

Man kan möjligen ta tåget till Bryssel, men det är helt omöjligt att ta tåget till Entebbe i Uganda. Man tar sig inte dit med tåg och buss, även om man reser i flera veckor.

Ta tåget till Bryssel, går det?

Men kan man ens ta tåget från Stockholm till Bryssel? Om man stiger upp på småtimmarna och tar sig till Stockholms Central 5.25 kan man vara i Köpenhamn 10.28 och sedan hinna med tåget till Hamburg 11.10 (som verkar vara en buss). I Hamburg är man 16.16 och hinner byta till 16.49-tåget mot Köln, där man är 20.59 på kvällen. Därifrån är det bara två timmars tågresa till Bryssel, men sista kvällståget gick redan 19.43, så man får ta in på hotell och sedan ta första morgontåget till Bryssel. Då är man framme 08.35 på Bruxelles Midi-stationen, och hinner möjligen till ett möte klockan 9.00 om man slänger sig i en taxi och trafiken inte är alltför tät.

Biljetter för de tre sträckorna från Köpenhamn till Bryssel kostar i andra klass 246:80 euro, med dagens kurs blir det 2 572 kronor. Till det kommer en enkelbiljett Stockholm – Malmö för 532 kronor, totalt 3 104 kronor. Men så tillkommer hotellrummet i Köln. Det bör inte ligga alltför långt från Köln Hauptbahnhof, och man kommer nog inte undan med mindre än 150 euro.

Om man reser i tjänsten och vill jobba på vägen, som jag förutsätter att en EU-parlamentariker gör, så är det svårt att sitta i andra klass. I första klass kostar samma biljetter 4 305 kronor. Till det kommer hotellrummet i Köln.

Som jämförelse gjorde jag 11 februari en enkelresa Arlanda-Bryssel med en SAS Go Smart-biljett för 999 kronor.

Priset för tåget gäller bara enkel resa. Tur och retur kostar det omkring 6 200 kronor för den som kan resa i andra klass och omkring 8 600 kronor om man reser i första klass, plus övernattning i Köln. Om man är ute i god tid kan man kanske hitta billigare erbjudanden. Man måste lägga två hela arbetsdagar plus ett par övernattningar för att kunna ta tåget istället för flyget. Ett par dagars möten i Bryssel tar i praktiken en hel arbetsvecka och kostar minst dubbelt så mycket för arbetsgivaren.

Den svenska regeringen kommer att anslå 50 miljoner i vårbudgeten till Trafikverket för att utreda möjligheterna att handla upp nattåg till kontinenten. Man nämner resmål som Hamburg och Berlin. Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski varnade i söndagens tidning för att det kan bli svårare än politikerna föreställer sig att få igång nattågen igen.

Danmark och Tyskland ska bygga tunnel under Fehmarn Bält där det idag går färja. Det kortar restiden till Hamburg med ett par timmar när man slipper sätta tåget på färjan. Men tunneln är inte klar förrän tidigast om tio år.

Men visst finns det en positiv framtidsvision, där man kan lägga sig på en sovvagn i Stockholm på kvällen och vakna upp på morgonen i Köln och äta frukost på tåget innan man glider in på Bruxelles Midi. Men då krävs nog den nya tunneln är byggd, tåg som kan gå direkt utan för många stopp liksom nya bekväma sovvagnar. Det är en vision som i bästa fall kan vara på plats om tio år. För Alice Bah Kuhnke är det igen realitet under den kommande mandatperioden. Om hon ska funka som EU-parlamentariker måste hon flyga. För att minska klimatpåverkan bör hon verka för snabb introduktion av bioflygbränsle i hela EU.

/Kjell

Vi använder oss av cookies. Läs mer