Tillbaka

En ny bil från Saab – av en biodrivmedelsentusiast

Kaj Johan Jiang är en hejdlös entusiast och superentreprenör.

Nu har han fått igång tillverkningen på Saab igen. Visserligen en bensinbil, och inte en etanolbil, som när det begav sig för några år sedan. Men huvudinriktningen är att det ska bli elbilar framöver. Just nu handlar det mest om att få igång tillverkningsprocessen – att få bandet att rulla.

Det finns många olyckskorpar som kommer att kraxa de närmaste åren. Jag tror att de underskattar Kai Johan Jiang.

Här på Svebio har vi haft kontakt med Kai Johan Jiang under många år. Han sitter fortfarande i World Bioenergy Associations styrelse. WBA har sitt kontor här på Svebio.

Kai Johan Jiang hade först kontakt med Svebio när han började planera sina biokraftvärmeverk i Kina. Idag har han ett 40-tal, färdiga eller under uppbyggnad. De är alla i samma storlek – 25 MW installerad effekt. De använder halm och andra biprodukter från jordbruket. Genom att elda upp halmen i kraftverken istället för att bränna ute på fälten minskar man också luftföroreningarna. Dessutom får bönderna en välkommen kontantinkomst.

Därefter kom Kai Johan Jiang att intressera sig för bioenergikombinat och gick in i Svegprojektet, där tanken var att bygga ett kombinat för att producera etanol, pellets, el och fjärrvärme, och dessutom använda överskottsenergi till växthus. Projektet har inte förverkligast, så när som på att man testat etanolproduktionen i en pilotanläggning. Osäkerhet om ekonomin och de långsiktiga svenska styrmedlen har gjort att projektet lagts på is. Kanske var man lite för tidigt ute.

Kai Johan arbetar också med vindkraft. På kort tid har han från ingenting byggt upp ett mycket stort företag inom förnybar energi. Han har en förmåga att kombinera sin vision med entreprenörskapet. Och inte minst har han lyckats få finansiärerna att tro på sina idéer.

I stort handlar det om kombinationen förnybar el och biodrivmedel. Allt fler börjar förstå att omställningen av transportsektorn måste använda sig av den kombinationen. En laddhybrid ska förstås ha etanol eller biogas i tanken, inte bensin eller diesel. Toyota Prius ska förstås gå på etanol, inte bensin. Det har St1 förstått, och själva låtit bygga om en bil som man kör sunt och demonstrerar – nu senast på Svebios konferens Biodrivmedelsvalet.

Nu har till och med DN:s motorredaktion börjat komma till insikt. Kanske kan vi hoppas att Lasse Swärd och Jacques Wallner börjar propagera för förnybar el och etanol i kombination, och slutar med sin mångåriga kamp mot etanolen.

Med en kombination där vi tar vara på elmotorns höga effektivitet och etanolens oslagbara klimatprestanda kan vi få personbilar med extremt låga utsläppsnivåer – nära-noll-bilar.

/Kjell

Vi använder oss av cookies. Läs mer