BioDriv

BioDriv är ett nätverk för organisationer och företag med intresse av att minska klimatpåverkan och påskynda omställningen till en fossilfri transportsektor genom ökad användning av biodrivmedel.

BioDriv bjuder in till samtal om hållbara och energieffektiva lösningar från transportsektorn – med branschens olika intressenter, beslutsfattare och allmänhet, så att politik, styrmedel och regelverk skapar förutsättningar för lönsam kommersiell produktion och användning av hållbara biodrivmedel. Vårt långsiktiga mål är att förverkliga visionen om en fossiloberoende transportsektor 2030. Vi uppmuntrar regionala initiativ, med lokalt anpassade lösningar.

BioDrivs medlemmar representerar människor inom företag och organisationer som vill skapa förändring, jord- och skogsbruk med tillhörande industri, fordonstillverkare, biodrivmedelsproducenter, forskare och bransch-/intresseorganisationer, med flera.

Fyra saker alla bör veta om svenska biodrivmedel:

  • Biodrivmedel behövs för att skapa en fossilfri transportsektor
  • Hållbara biodrivmedel har en stor klimatnytta
  • Svensk produktion av biodrivmedel kan skapa upp till 15 000 arbetstillfällen, vilket stärker svenskt näringsliv och landsbygd
  • Att ställa krav på utsläppsreduktioner gynnar klimatsmarta biodrivmedel.

Vi vet att:

  • Potentialen för svenska biodrivmedel är stor, ca 50 TWh enligt Utredningen Fossilfrihet på väg.
  • Satsningar på svensk förädling av jord- och skogsbruksråvara till biodrivmedel skapar arbetstillfällen, klimatnytta och stärker svensk landsbygd.

Vi vill se styrmedel som:

  • Möjliggör investeringar i svensk biodrivmedelsproduktion.
  • Gynnar klimatsmarta biodrivmedel, det ska löna sig att vara bättre än sina konkurrenter.
  • Låter hela Sverige leva & kunna transportera.

Vi arbetar därför för:

  • Kraftigt höjda mål för transportsektorn, minst en 80 procentig reduktion av utsläppen från transportsektorn senast 2030.
  • En ändrad kvotplikt som styr mot klimatnytta istället för en viss inblandad volym av biodrivmedel.
  • Att aktörer som minskar utsläppen mer än vad drivmedelskvoten kräver ska kunna tjäna pengar på sin höga klimatambition. Kvoten får inte bli en broms för biodrivmedelsmarknaden som den de facto blir idag.
  • Ett investeringsstöd till ny svensk biodrivmedelsproduktion med ny teknik och nya råvaror.

Några viktiga uppgifter under 2017 är att:

  1. Medverka till införandet av rättvisa och teknikneutrala, långsiktiga spelregler för alla biodrivmedel.
  2. Agera för att konkretisera en reduktionsplikt av växthusgaser för transportsektorn i Sverige med ett mål för 2030.
  3. Visa möjligheten till minskade utsläpp av klimatgaser och miljöpåverkan.
  4. Visa biodrivmedlens potential att förbättra handelsbalansen och ge människor arbete i hela Sverige.

Organisation och medlemskap

Nätverket organiseras av Svebio men för att delta i dialogen behöver man inte vara medlem i Svebio. BioDrivs ledningsgrupp representerar de olika intressenter inom transportsektorn som deltar i nätverket (t.ex. etanol, biodiesel, biogas, förgasning, el, tung trafik, lätt trafik, universitet etc). Inom BioDriv kommer olika arbetsgrupper för specifika aktiviteter och frågor att bildas. Deltagandet i dessa grupper är öppet för alla medlemmar.

Organisation och medlemskap

Nätverket organiseras av Svebio men för att delta i dialogen behöver man inte vara medlem i Svebio. BioDrivs ledningsgrupp representerar de olika intressenter inom transportsektorn som deltar i nätverket (t.ex. etanol, biodiesel, biogas, förgasning, el, tung trafik, lätt trafik, universitet etc). Inom BioDriv kommer olika arbetsgrupper för specifika aktiviteter och frågor att bildas. Deltagandet i dessa grupper är öppet för alla medlemmar.

Vill du veta mer om hur du kan engagera dig i nätverket, kontakta Tomas Ekbom, tel 070–276 1578; 08–441 70 83

 

 BioDrivs filmer och presentationer:

Vi använder oss av cookies. Läs mer