Nya miljöbilar visar att bonus-malus styr fel
Volvo garanterar att företagets bilar kan drivas med HVO100, ett rent miljöbränsle med mycket låg klimatpåverkan. Ford släpper en ny flexifuelbil som kan drivas med E85. Båda bilarna missgynnas i bonus-malus och beläggs med högre skatt än jämförbara bilar med sämre klimatprestanda.
– Det är hög tid att utvärdera och ompröva bonus-malus. Om systemet inte kan ändras så att det rättvist belönar alla klimatvänliga fordon är det lika bra att avveckla bonus-malus.
Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.
– Som systemet idag är utformat beläggs en dieselbil som körs på 100 procent förnybar diesel en straffavgift, trots att den har lika låg klimatpåverkan som en elbil. Den senare får en mycket hög bonus. En laddhybrid får också stor bonus, trots att det inte finns någon garanti för att den mest körs på el. De flesta laddhybrider ger sämre klimatnytta än en diesel som körs på ren biodiesel.
– En bil som kan köras på biogas får extra bonus, medan en flexifuelbil som kan köras på E85 blir utan.
– Så här kan vi inte ha det. Ett styrmedel utan logik kommer att tappa allmänhetens förtroende. Det är bättre att styra utifrån verkligen klimatnytta, och det sker bäst genom att styra via utsläppen av fossil koldioxid. Det gör man bäst genom beskattningen av bränslen.
För ytterligare information kontakta Gustav Melin tel 070-5244400 eller Kjell Andersson tel 070-4417192