Bioflygbränslen och reduktionsplikt i Fossilfritt flyg-podden!
För att vi ska kunna flyga hållbart behöver vi byta ut bränslet i tanken, och... det är väl bara att göra det då? Nja, det ska visa sig att frågan är betydligt större än så, för bränsletyperna är många, tillgång och efterfrågan ligger i osynk och flera avgörande beslut behöver tas på riksdagsnivå. Gustav Melin, Pål Börjesson, Gunnar Olofsson och Alina Hagelqvist deltar och diskuterar i podden Fossilfritt flyg.
För att vi ska kunna flyga hållbart behöver vi byta ut bränslet i tanken, och… det är väl bara att göra det då? Nja, det ska visa sig att frågan är betydligt större än så, för bränsletyperna är många, tillgång och efterfrågan ligger i osynk och flera avgörande beslut behöver tas på riksdagsnivå.
I det här avsnittet pratar vi med Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds Universitet, Gustav Melin, VD på Svebio, Alina Hagelqvist, Senior processingenjör på AFRY, och Gunnar Olofsson, Styrelseordförande på Sekab. Deras samlade kunskap, ståndpunkter och åsikter hjälper oss att förstå helhetsbilden.
Senare i avsnittet pratar vi också med Maria Wetterstrand, VD för Miltton Europe i Bryssel och föredetta språkrör för Miljöpartiet, om reduktionsplikten inom flyget som träder i kraft vid årsskiftet – en riktig game-changer för hela branschen.
Lyssna här eller på Spotify
Nästan alla har en stark relation till flyget. Vissa reser ständigt, andra är flygrädda, vissa menar att flyget måste upphöra helt och hållet och andra hävdar att hela samhället och globaliseringen bygger på flyget.
Och någonstans mitt i allt det här står du och funderar på vad som egentligen gäller. I den här podden söker Melinda From och Maria Grahn efter svar. Vad gäller idag, och vilken roll spelar Sverige i framtidens flyg?
Fossilfritt flyg-podden är en kommunikationsinsats inom Fossilfritt Flyg 2045 – ett initiativ mellan Rise, SAS och Swedavia, som finansieras av Energimyndigheten.