Tillbaka

"2021 kan vara ett ödesår för de svenska biodrivmedlen"

DEBATT. EU:s revidering av statsstödsreglerna kan skapa hinder för de svenska biodrivmedlen. För att förändringarna i stället ska gynna den svenska modellen krävs en gemensam svensk kraftsamling mellan politik och näringsliv, skriver Jakob Lagercrantz, Vd, 2030-sekretariatet, Alarik Sandrup, Näringspolitisk chef, Lantmännen, Karin Varverud, Ägare/Hållbarhetschef, Energifabriken och Mattias Adell, Affärsutvecklare, Svensk kollektivtrafik.

2021 kan visa sig vara ett ödesår för de svenska biodrivmedlen, men även ett år som öppnar för nya vägar i klimatomställningen. Det är viktigare än någonsin med samverkan mellan svenska företag som är aktiva i Bryssel och representanter för regeringen och svenska myndigheter.

EU:s nyligen antagna klimatlag och Gröna giv gör att i princip alla klimatrelaterade direktiv kommer att revideras under 2021. Begränsningar för hållbara biodrivmedel kan tillkomma, så att den svenska omställningen omöjliggörs. Det finns tyvärr en historisk och omotiverad motvilja mot biodrivmedel i Bryssel. Men det finns även en chans att förändringar genomförs som gynnar den svenska modellen.

Läs hela debattinlägget hos Altinget

Vi använder oss av cookies.Läs mer