I början av 2020 antog Drivkraft Sverige (tidigare SPBI) en färdplan för klimatneutral konkurrenskraft med ett tydligt mål om att biodrivmedel ska vara en del av lösningen för att göra Sverige klimatneutralt till 2045. Biodrivmedel fyller en mycket viktig funktion för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporterna här och nu.
- Tid: kl. 14.00-15.00
- Var: Länk via Zoom. OSA senast den 11 december.
Även om det sker en snabb elektrifiering kommer biodrivmedel att spela en avgörande roll i framtiden för att sänka koldioxidutsläppen från vägtransporter, flyg, sjöfart och arbetsmaskiner. Ett viktigt styrmedel för att öka användningen av biodrivmedel är reduktionsplikten, som ger en successivt ökad inblandning av biodrivmedel i vanlig bensin och diesel.
- Vad är viktigt för branschen och klimatarbetet när det gäller reduktionsplikten?
- Vad bör politiken göra?
- Vilka är morgondagens innovationer, som driver utvecklingen av hållbara drivmedel framåt?
Ämnet biodrivmedlens roll i klimatomställningen kommer att diskuteras av den namnkunniga panelen som består av:
- Camilla Brodin, Riksdagsledamot (KD)
- Lorentz Tovatt, Riksdagsledamot (MP)
- Richard Nordin, Riksdagsledamot (C)
- Maria Bratt Börjesson, professor i transportekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI
- Magdalena Streijffert, Public Affairs Manager Neste
- Johan Söderberg, Senior Director FuelCircle K
- Ebba Tamm, Civilingenjör – Produkter och miljöinformation Drivkraft Sverige
- Johan G Andersson, VD Drivkraft Sverige
Moderator är Sofie Quant, Kommunikationschef & Public Affairs Drivkraft Sverige.