Regeringen måste agera för ett mer hållbart flyg
DEBATT. Regeringen behöver ta på sig ledartröjan och agera mer och snabbare i frågan om omställningen av flyget. Därför presenterar vi fem förslag som vi ser är viktiga för att ställa om till ett mer hållbart flyg i Sverige och som vi hoppas se presenteras inom en snar framtid, skriver bland andra aktörer inom bränslebranschen.
Flygsektorn har drabbats hårt av covid-19. Antalet passagerare under juli månad vid Swedavias flygplatser var 87 procent färre än under samma månad förra året. De flesta räknar med att det kommer ta två till tre år innan flygtrafiken är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. I de stöd som flyget behöver från regeringens sida är fokus på en omställning för ett grönare flyg ett måste. Precis som inom andra branscher borde därför diskussionen handla om hur vi ska flyga mer hållbart i stället för om vi ska flyga över huvud taget. Och vi måste arbeta tillsammans, industri och politik, med samma målbild.
Sverige är ett vidsträckt, exportberoende land som behöver en väl fungerande infrastruktur för att människor och företag enkelt kan ta sig till och från Sverige samt till landets alla delar. Pandemin har visat hur bra digitala möten fungerar men behovet av att träffas kommer inte att upphöra för det. Flyget kommer att vara viktigt även i framtiden.
Svenska flygindustrin var tidigt ute med en konkret färdplan för fossilfrihet. Redan 2018 överlämnades planen, som är en del av arbetet inom Fossilfritt Sverige, till regeringen. Färdplanen kan leda oss till fossilfritt inrikesflyg redan 2030, och allt flyg som lyfter från svenska flygplatser 2045, men då måste vi hålla omställningstakten. Som tur är finns det möjligheter redan här och nu att minska utsläppen, bland annat genom ökad användning av biodrivmedel, effektivare motorer och mer miljövänlig flygning. Inom några år kommer också elektrifierade flyg att kunna trafikera kortare sträckor. Vi kommer dessutom se en framväxt av vätgasdrivet flyg och hybridlösningar. Det råder ingen tvekan längre om att framtidens flyg kommer att bli mer hållbart. Men då måste vi arbeta tillsammans.
Läs hela debattinlägget hos Dagens Industri