Nej, det är inte kört för dieseln
När dieseln bara får skäll vad ska man köpa för bil? El löser utsläppsfrågan, men är ännu inte för alla plånböcker. Di guidar genom alternativen i bränsledjungeln tillsammans med Ulf Svahn, Martin Prieto Beaulieu, Anders Norén och Gustav Melin.
Under fjolåret såldes drygt 4.000 renodlade elbilar i Sverige på en bilmarknad på 380.000 bilar, och totalt är det 0,5 procent av landets bilar som klarar kraven för miljözon 3, den renaste zonen i regeringens förslag.
Med tanke på att en bil rullar i snitt 17 år kommer vi med andra ord att få stå ut med både bensin och dieselbilar under lång tid framöver, även om elbilsförsäljningen skulle explodera.
Elbilarna är en lösning på de lokala utsläppsproblemen, men de är fortfarande relativt dyra och begränsade i sin räckvidd, och alltså inte ett alternativ för alla.
Så vad ska man då ha i tanken?
”Vi tror att förbränningsmotorerna kommer att klara även framtida hårdare krav, genom förbättrad teknik och genom att vi tankar alternativ till fossil diesel och bensin, som exempelvis HVO (biodiesel). Man kan redan nu tanka HVO 100, den tunga trafiken gör det och några biltillverkare har godkänt det, och då är dieselbilen faktiskt en miljöbil igen”, säger Gustav Melin, vd för branschorganisationen Svebio.